Fastekalender, dag 38 og 39

Hva er egentlig påske?

I morgen er det palmesøndag. For mange startet påsken allerede på fredag som var.

For meg starter påsken påskenatt.

Hvorfor? Jo, for påskenatt er den natten før påskermorgen. Den natten da Kristus brøt dødens lenker og seirende sto opp fra dødsriket, som omkvedet påskenatt lyder.

Men det er klart. påskeferien startet fredag. Men mange av oss (og da ikke bare ansatte i Den norske kirke) er på jobb utover i den stille uke.

Så hva er da påske?
For mange er det en tid av fra hverdagens kjas og mas.
For mange betyr det kvalitetstid sammen med familie og venner.
For mange betyr det utfart på fjell, på hytte eller til utlandet.

Og for mange så betyr det også en tid der man kan følge Jesu ferd: fra inntoget i Jerusalem palmesøndag, via Getsemane, fangenskap og korsfestelse; helt til oppstandelse til evig liv. For vår skyld.

Det er kanskje lett å glemme. – at det er nettopp derfor vi feirer påske. Det er nettopp derfor vi har påskeferie.

Jeg ble spurt av Sør-Varanger avis om å skrive om påsken her i Sør-Varanger. Dette var også skrevet med tanke på alle som leser dette.

Prestens hjørne

Gledelig påske alle sammen!

Ja, jeg ønsker dere alle en god påske, selv om det ennå er en stund til den kommer. Hytteliv, scooter, isfiske, skigåing, bålkaffe, påskeegg, ja, for ikke å glemme de tørka reinhjertene som ligger klare i fryseren… Påsken er en tid for familie, for utfart, for fjell og sjø og vidde. En deilig tid på året, spør dere meg!

For oss som er ansatt i Sør-Varanger menighet, blir det ikke så mye fjell som dere andre. For påsken er høysesong. Gudstjenester i hver kirke og av mange forskjellige arter. Påskens budskap om en kjærlig Gud som gir oss nytt liv nå som det går mot vår, og påskens fortelling om Jesu korsfestelse, død og oppstandelse fyker som lett sno over Bugøynes og stranda på Grensen, renner som milde nytinte elver ned Langfjorddalen og bakkene fra Øvre Neiden, legger seg som nysnø i trekronene på Nyrud og lager spor helt fra Grenselandsmuseet og så langt tinasnyen rekker innover lysløypa. Og kirkeklokkene kimer. Det er påske. Det er høytid. Det er sol. Det er snart vår.

Påskens program starter allerede palmesøndag i Sandnes kapell. Da blir det samisk-norsk gudstjeneste med samisk salmesang og liturgi, dåp, skriftemål og nattverd. Og i Svanvik kapell blir det også gudstjeneste palmesøndag. Så kommer påskeuka med skjærtorsdags stillferdige kveldsgudstjeneste i Kirkenes kirke, langfredags pasjonsgudstjeneste på samme sted, påskenattsmesse i Svanvik kapell, første påskedagsgudstjeneste i Kirkenes kirke og Bugøynes kapell og andre påskedag i Neiden kapell og Svanvik kapell.

Spesielt vil jeg nok kunne si at dere som er i nærheten av Svanvik på påskenatt (natt til søndag) bør ta en tur innom kirka på kvelden for å oppleve påskenattsmesse med sang, lys og godt budskap. Dere vil ikke komme til å angre!

Så vi er i sving for dere! Å jobbe i kirka er utfordrende og fantastisk flott. Og å jobbe i Sør-Varanger menighet er moro. For alle dere som jeg og vi andre her på kontoret møter igjennom året er med på å gjøre vår arbeidsdag fargerik og meningsfull. Vi er her for dere, glem ikke det. Det er Sør-Varangers mange kirker og dere som søker til å bruke byggene, komme til gudstjeneste, begravelse, dåp og vigsel og konfirmasjon som er ryggraden i menigheten. Og i påsken kan vi alle være sammen og feire høytidens budskap om nytt liv, om omsorg og trygghet. I påsken møter vi det ultimate offer som noen kan gjøre. Jesus døde på korset for at vi skulle kunne leve vårt liv. Det er vanskelig å forstå, selv for en prest innimellom. Og da må jeg titte i Bibelen i Johannes Evangelium, de siste sidene der. Og lese påskens fortelling en gang til. Stadig kommer jeg tilbake til spørsmålet: hvem er jeg villig til å dø for? Det er ikke bestandig jeg har noe svar. Jesus hadde svaret. Og med Jesu offer kom også det nye livet på påskemorgen. Tenk å ha fått vært Maria Magdalena som kom i dyp sorg til Jesu grav og fant den tom! Og som kunne springe derfra i glede over at Jesus var stått opp.

Ja, påsken er virkelig en tid for glede, for fellesskap og nytt liv. Og snart kommer våren til oss, og på nytt kan blomstene skyte knopp og multebærlyngen komme med nye blader.

Vel møtt til kirke i påsken!
Og ei velsigna påskehøytid til dokker alle!



Dagens spørsmål: Hva er påsken for deg?

Bønn for dagen:
Herre Jesus Kristus, Guds Sønn, ha miskunn med meg, et feilbarlig menneske”
La oss som Guds folk bli nøkkelen til landets legedom. Herre, begynn med meg!
Takk, kjære Jesus, for at du gav ditt liv slik at vi kan få leve.
All lov og pris og visdom, takk og ære, makt og velde tilhører vår Gud i all evighet. Amen.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tast inn det du ser i feltet/løs gåten under: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.