Er det slik at vi mennesker er enten gode eller onde? At vi enten gjør bare gode ting, sier gode ting, er god, eller at vi bare gjør onde ting, sier onde ting som sårer andre og oss selv, at vi er ond? Eller finnes det gråsoner? At vi mennesker er mer sammensatt enn dette?
Når vi leser i Det nye testamente, leser vi om Jesus som noen ganger settes på prøve. Ofte blir han satt på prøve av andre mennesker som ikke tror på hvem han er, det han gjør og det han sier. I Matteusevangeliets tolvte kapittel, rett før dagens prekentekst, blir Jesus beskyldt av noen fariseere for å være sendt av onde krefter. De har hørt om at Jesus har gjort veldig syke mennesker helt friske igjen, bare ved å ta på dem. Det Jesus sier og gjør, virker truende på fariseerne, fordi de ikke vil tro at Jesus er den han er. De baktaler ham, rakker ned på ham og prøver på alle mulige måter å få Jesus til å framstå som en annen enn den han er. Og da svarer Jesus fariseerne:
Det står skrevet i Matteusevangeliets 12. kapittel:
Jesus sa: Ta et tre: Enten er det godt, og da er også frukten god, eller det er dårlig, og da er også frukten dårlig. Treet kjennes på frukten. Ormeyngel! Hvordan kan dere si noe godt, dere som er onde? For det hjertet er fullt av, det sier munnen. Et godt menneske henter fram godt av sitt gode forråd, et ondt menneske henter fram ondt av sitt onde forråd. Jeg sier dere: Hvert unyttig ord som menneskene sier, skal de svare for på dommens dag. For etter dine ord skal du kjennes rettferdig, og etter dine ord skal du dømmes skyldig.»
Slik lyder Guds ord.
Er verden så sort-hvitt at et godt tre bare bærer god frukt? Så sort-hvitt at et godt menneske bare sier gode ting? Hva er det som gjør et menneske godt eller ondt?
Jeg hørte i nyhetene tidligere i uka at Vinmonopolet gikk ut og sa at de, av en vanlig årsbesetning med vin bare fikk i retur en promille av den vinen de hadde tatt høyde for ville være dårlig. Folk kom ikke tilbake og klagde å vinen hvis den var dårlig, eller de, når de åpnet vinflasken, ikke hadde kunnskapen til å kunne avgjøre hvorvidt vinen var dårlig eller ikke. –eller de syntes den smakte litt merkelig, men ok, det gikk vel an å drikke den. Så folk ble oppfordret om å komme tilbake med den dårlige vinen for å få ny, slik at de fikk en vin som var god.
Det er mye som kan gjøre at en vin har blitt dårlig. Både i produksjon, i frakt og i seg selv kan den være dårlig. Dårlige druer som har sneket seg inn, en kork som ikke er helt som den skal, eller luft som har kommet til. Kanskje det er slik med oss mennesker også? At vi fra unnfangelsen av er ment som gode mennesker, som god vin. At vi er god på bunnen, som det heter. Men at vi i oppveksten, gjennom oppdragelsen og det miljøet vi lever i, de opplevelsene vi har som menneske og de møtene vi har med andre mennesker gjør noe med oss slik at vi utvikler oss til den vi er. Det livet vi lever, er på mange måter en prosess, der vi skapes og gjenskapes, der det vi gjør og det vi sier får konsekvenser for oss selv og for de som er rundt oss. Jesus bruker sterke ord mot fariseerne. Han kaller dem for ormeyngel. Han prøver å få de til å innse at det de sier, reflekterer tilbake på dem selv og på hvordan de oppfattes av andre. Jesus sier ifra.
Kanskje vi også kan bli flinkere til å si ifra? Når vi blir såret av noen rundt oss, kanskje vi skal si ifra om at vi føler oss såret? Levere vinen tilbake? Og i samme stund tenke over om det vi sier og gjør er med på å åre og støte de rundt oss. Det du sier, sier mye om hvem du er. Jesus sier i teksten vi leste: for etter dine ord skal du kjennes rettferdig, og etter dine ord skal du dømmes skyldig. Jeg tror at vi alle sammen, innerst inne er mennesker som vil hverandre vel, vi er mennesker med omtanke for andre og som vil andre godt. Men det er ikke alltid slik vi fremstår. Kanskje vi har noe å gå på for å bli flinkere til å si til våre nærmeste at vi er glade i dem, at vi bryr oss om dem og tenker på dem?
En av fariseerne kommer til Jesus etter denne hendelsen og sier: Rabbi, vi vet du er en lærer som er kommet fra Gud, for ingen kan gjøre de tegn som du gjør uten at Gud er med ham. Og Jesus svarer ham: ingen kan se Guds rike uten at han er født på ny. Når Jesus sier at vi skal kjennes rettferdig eller skyldig etter det vi sier, understrekes hvor viktig det er, det livet vi lever. Uten å innse våre egne feil og mangler kan vi ikke gjøre noe med de for å bli bedre mennesker. Jesus sier: for det hjertet er fullt av, det sier munnen. Og i ordspråkene står det: bevar ditt hjerte fremfor alt det som bevares, for livet utgår fra det. Men hvordan skal vi gjøre det da? Jo, ved å gjøre det som vi trodde kanskje var et dårlig tre med dårlig frukt om til et godt tre med god frukt! Paulus snakker om åndens frukter: kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, tålsomhet og selvbeherskelse. Jesus ber oss om å bli bedre mennesker som sprer kjærlighet, glede og fred i stedet for hat, sorg og ufred. Så kanskje vi skal gå hjem til de som vi er glade i og si: hvis jeg har såret deg på noen måte i det siste, så er jeg lei meg for det og ber om at du kan tilgi meg. Det var galt av meg å si det jeg sa, det var helt unødvendig av meg. Jeg er fryktelig glad i deg.
Kjære Skaper, gi oss kraft til å bli gode mennesker som sprer kjærlighet og håp til andre.
Kjære Frigjører, gi oss evne og innsikt til å fri oss fra det vi gjør og sier som sårer andre og ødelegger det gode mennesket som du skapte oss til.
Kjære Livgiver, gi oss styrke til å bygge vårt eget liv til å bli et godt liv i toren på deg og i troen på oss selv og de som er rundt oss. Ved din sønn, Jesus Kristus. Amen.
Gratulerer så masse med innsettelsen i morgen. Det kommer til å bli knall!!! Du har jobbet hardt for dette, og jeg tror du er klar. :)Når det gjelder prekenen, så synes jeg du har laget en kjempebra preken!!! Det er likevel et poeng i menigheten jeg lurer på om er godt nok gjennomtenkt.Vi vet at mange menigheter er meget konservative i forhold til alkohol. Er det da vel gjennomtenkt å lage et poeng av vinmonopolets bytteordninger?Jeg mener poenget ditt er godt. Du sier heller ikke noe galt.Saken er vel heller at du skal ha din aller første preken der. Jeg antar denne prekenen vil bli analysert av forsamlingen, og diskutert på bygda. Hva synes de om den nye presten? Så da er spørsmålet om du ønsker at deres førsteinntrykk av deg er at du har god kjenneskap til vin og vinmonopolets bytteordninger?Dersom du er komfortabel med dette, og har tenkt gjennom poenget, så kjør på.Om du ikke har tenkt gjennom dette, så tenkt på det poenget en gang til. Uansett: Lykke til!
Hei!Jeg tenkte igjennom dette før jeg valgte å bruke vinmonopolet. Ser hva du mener, og var inne på samme tanke selv og. Men så tenkte jeg som følger: 1. Poenget er godt og passer veldig godt i sammenhengen. 2. Informasjonen er lett tilgjengelig, siden dette var en nyhetssak i nrk. 3. Jeg ser ikke problemer ved at jeg som prest kjenner til hvordan vin lages etc. Bibelen er full av vin den og, og vin/vindruer er mye brukt som bilder i både Jesu lignelser og sndre steder. For ikke å snakke om bryllupet i Kanaan 😉 4. Preken er en muntlig form, det skjønner du sikkert når du leser teksten her inne, den var opprinnelig forfattet på min dialekt, jeg har bare “forfinet” språket litt for å kunne publisere det her. Og i en muntlig sammenheng er det slik at man faktisk kan ta større sjanser/være mer frimodig i hva man uttrykker, så lenge poenget kommer klart frem. Og det mener jeg at det gjør her.Det var iallefall fire gjennomtenkte tanker bak valget mitt, håper det er til hjelp;)
Så lenge valget er gjennomtenkt så er jeg fornøyd. Tenker at noe av poenget ditt med å legge ut prekenen på bloggen før du holder den, er å få en second opinion. Synes det er stor stas at du faktisk er innsatt. Jeg koser meg med tanken, og håper du får mye medvind i tiden som kommer.